Fotbollsträning | Fotbollsklubben

Fotbollsklubben

Håller bollen i rullning

Fotbollsträning

En av de viktigaste faktorerna som krävs för att lyckas och bli en bra framgångsrik fotbollsspelare är att ha en bra kondition och orka var fokuserad hela matchen igenom. För att lyckas med detta krävs det att man av sin tränare får rätt typ av konditionsträning, som är anpassad för just en fotbollsspelare.

Fotboll

Rätt träning

Enligt en studie av Jonas Forsberg på Speed Academy är många fotbollstränare inte så väl insatta i vilken konditionsträning som bör prioriteras inom just fotboll. Får man som fotbollsspelare ”fel” form av konditionsträning kan det till och med göra en till en sämre fotbollsspelare. Ägnar man sig större delen av träningen åt långdistanslöpning blir man som fotbollsspelare mindre explosiv och långsam i sitt spel. Denna löpning stimulerar de långa muskelfibrerna och de explosiva muskelfibrerna hamnar istället i skymundan. Som fotbollsspelare behöver du istället stimulera de korta muskelfibrerna så du blir mer explosiv och snabb i dina rörelser, vilket gör dig snabbare och smidigare på planen.

Enligt Jonas Forsberg måste man givetvis även springa längre sträckor för att bygga upp en grundkondition och orka springa en hel match. Det man kan göra är att springa en längre sträcka men att dela in den i intervaller, att öka tempot vissa sträckor. Intervallträning förbättrar den anaerobiska syreupptagningsförmågan och ger mer spänstighet och snabbhet. Detta krävs för att kunna spela en hel match med de olika momenten som den innefattar. Ruscher mot mål, ruscher tillbaka till egen spelplan för att hinna ikapp en motståndare och så vidare.

Rätt livsstil

Det krävs inte bara träning för att bli snabb och prestera max på planen. Det krävs också att man som fotbollsspelare lever ett hälsosamt liv. Sover de timmar man ska, äter en varierad kost, undviker alkoholhaltiga drycker och framförallt avstår från rökning. Rökningen försämrar nämligen syreupptagningsförmågan hos en person drastiskt vilket gör att du, trots hård träning, har en fortsatt dålig kondition. Det är, enligt vårdguiden.se, kolmonoxiden i cigaretterna som gör att syreupptagningen försämras. Därför krävs det att man avstår rökningen om man vill lyckas på planen. Idag finns mycket hjälp att få, både från vården med hjälp av stödgrupper och samtal, samt från olika företag som säljer produkter som hjälp vid rökavvänjning.

Så siktar du på att bli lagets bästa spelare och utvecklas och komma upp i de högre klubbarna, satsa på en bra kondition, explosiva muskler och en bra livsstil. Då har du goda förutsättningar för att lyckas.